boodschappenlijst
Tijdens zijn talloze reizen naar Afrika en Azië fotografeert Serge Anton naast interieurs ook karakterkoppen, exotische gezichten uit verre culturen. “Gezichten hebben mij altijd al gefascineerd”, zegt hij “net als de verhalen achter die gezichten”. Geïnspireerd door zijn jarenlange fotowerk in de wereld van de interieurinrichting, voerde bezige bij Serge Anton ook een eigen decoratieproject uit.
Tijdens de grondige renovatie van zijn huis in het hart van de Franse Ardennen, werden een heleboel binnenmuren gesloopt. Ook de ramen werden een stuk groter gemaakt. En daarna werden alle kamers van het huis geschilderd, van boven tot onder. Serge Anton selecteerde een warmgrijze basiskleur ATL matin E4 die in alle andere kamers van het huis werd doorgetrokken met uitzondering van de zolder. Daar koos Serge Anton een zuiver wit om die ruimte zo groot en licht mogelijk te houden
De slaapkamers op de eerste verdieping kregen alle drie een accentkleur uit de omliggende natuur: mosgroen ATL ombre B6, donkerbruin ATL ombre A4 en een donkerblauw ATL denim A2 dat verwijst naar de kleur van het vlakbij gelegen meer van Sedan. “De natuur – de bomen, stenen, het water – speelt een steeds belangrijkere rol in mijn leven. Ik vind het alsmaar moeilijker om naar de stad terug te keren. Die is naar mijn gevoel veel te hectisch en onpersoonlijk geworden.”
Serge Anton houdt heel erg van Wabi Sabi, een Japanse filosofie die de schoonheid van imperfectie predikt. Imperfectie is volgens Wabi Sabi het perfect aanvaardbare gevolg van de natuurlijke cyclus van groei en verval. “Ik vind perfectie eerlijk gezegd erg saai”, vertelt Serge Anton. ”Oude huizen hebben voor mij veel meer charme dan nieuwe. Ik beschouw het als een uitdaging om nieuw leven te blazen in een bestaande ruimte, om er de ziel van te doorgronden.” De muren van de drie slaapmakers werden bewust niet helemaal tot aan de plinten en het plafond geschilderd. Dat zorgt voor een onafgewerkt effect, helemaal in de spirit van Wabi Sabi.