boodschappenlijst
Tijdens de pandemie bracht iedereen noodgedwongen veel tijd thuis door. Zo herontdekten we allemaal onze onmiddellijke omgeving en ontstond er een nieuwe hang naar het hyperlokale.
Want ook designers bleven binnen: ze herontdekten ook hun buurt, leerden het lokale herwaarderen en gingen creatief aan de slag met materialen uit hun eigen streek. Consumenten gingen op hun beurt lokale merken en ondernemers steunen. De wereldeconomie kwam gedeeltelijk tot stilstand, lokale producenten speelden daar flexibel op in en zetten hun kwaliteiten in de verf.
Kortom: er ontstond een golf van waardering voor lokale tradities en vormgeving. Die trend was al ingezet maar werd versneld door COVID-19 en wordt nu – anno 2022 – stilaan mainstream.
In plaats van wereldwijde eenheidsworst, kiezen we nu bewust voor atypische, unieke producten. Meubilair en decoratie verwijzen vandaag naar traditionele vormgeving, met de nadruk op lokale materialen en productieprocessen. Stro, gras en vlas worden bijvoorbeeld weer veel gebruikt, vaak in hun natuurlijke vorm of gekleurd met natuurlijke pigmenten. Ook zachte steentinten - matte zand- en kalksteen of ongeglazuurde baksteen – zijn typisch voor deze trend.
Onze huidige voorkeur voor brocante, folklore en alles wat artisanaal en handgemaakt is, komt ook terug in nostalgische patronen zoals de klassieke ruit, dikke strepen in warme tinten en bloem- of plantmotieven. Er mogen trouwens kleine imperfecties zitten in het textiel, je mag zien dat het handgemaakt is. Al deze elementen zijn verbonden aan de tradities van een specifieke regio. Deze interieurtrend zal er dus op elk continent anders uit zien.
Bij ons neemt deze trend de vorm aan van de zonnige Zuidfranse Riviera-stijl, met z’n warm en zomers kleurenpalet van zachte nudes, roze en lichtgeel. Retro-oranje, mosterdgeel en bruin- en beigetinten ademen dan weer de sfeer van brocantemarkten en vintagewinkels, ze zorgen voor een nostalgisch gevoel. Daarnaast is er ruimte voor meer natuurlijke combinaties van beige- en zandtinten.